RSS

Canterbury mesék – II. Mesecsoport

21 jan

A második mesecsoport egyetlen nagyobb terjedelmű mesét tartalmaz: A törvénytudó meséjét.

Szíriában élt egy kalmár társaság, melynek tagjai egy római út során hallanak Konstánciáról, a római császár lányáról, aki híres szépségéről, jóságáról és erélyességéről. Amint hazatértek Szíriába meséltek a szultánnak a lányról, aki csupán a szavaik alapján annyira szerelmes lett belé, hogy eldöntötte, feleségül veszi. Viszont mivel Konstancia keresztény, az egyetlen módja a házasságkötésnek az volt, hogy a szultán térjen át kereszténységre az egész családjával és udvarával együtt. Konstancia elhagyja tehát otthonát, és elindul Szíria felé. A költő nagy részletességgel írja le a lány bánatát az elutazás előtt, hiszen addigi életét kell hátrahagynia, és “barbárok” közé kell mennie.

Közben Szíriában a szultán anyja, aki egyáltalán nem ért egyet a megkeresztelkedéssel, sőt: bűnnek tartja a saját vallásával szemben, összeesküvést sző az ara ellen a szultán néhány bizalmasával, akiket meggyőz az igazáról. Egy pompás vacsorát szervez, és ott minden áttért keresztényt legyilkoltat kivéve Konstanciát, akit a szultána emberei egy hajóra tesznek kormány és kormányos nélkül, abban bízva, hogy majd úgyis meg fog halni a tengeren. Itt a mesélő megszakítja a történetet, és – mintegy kiszólva a közönségnek – felteszi a kérdést, hogy miért nem halt meg a lány is  legyilkolva a többiekkel együtt, hogyhogy csak ő menekült meg? A válasz a hitében keresendő és az isteni gondviselésben.

A hajó végül Angliába érkezik és Northumberland partjaira vetődik. Egy közeli kastély gondnoka talál rá, és menedéket ajánl neki. Konstancia nem mondja el, hogy ki is ő valójában, viszont idővel a jótevőjét és feleségét is áttéríti a kereszténységre. Egy fiatal lovag, aki a Sátán befolyása alatt áll, szerelmes lesz a lányba, de ez nem viszonozza érzelmeit. Ezért az ifjú úgy áll bosszút, hogy egy éjszaka besurran a szobába, ahol Konstancia és a gondnok felesége alszanak, ez utóbbit leszúrja egy késsel, majd a kést Konstancia párnája alá rejti. Amikor a kastély ura és a gondnok visszatérnek, Alla (Northumberland királya) kihallgatásra hívja a lovagot és Konstanciát. A kihallgatás közben a lovag megesküszik, hogy a lány a gyilkos, viszont amint ezt kimondja ott helyben összeesik és meghal. A király, aki szemtanúja ennek a csodának, a hatására ő is áttér a kereszténységre, és feleségül veszi a lányt. Alla elutazik Skóciába, közben Konstancia megszüli gyermeküket, de a király anyja, aki nem örül a frigynek, kicseréli a levelet, amiben Allát értesítik gyermeke születéséről egy olyannal, amiben az áll, hogy a csecsemő ördögi torzszülött, akit a boszorkány anyja elvarázsolt, és tőle és a gyerektől is mindenki fél a várban. A levelet elolvasva a király futárt küldd vissza azzal a paranccsal, hogy feleségét és fiát tegyék ugyanarra a hajóra, amivel partra vetődtek, a többit bízzák a tenger dühére. Amikor hazatér, és kiderül az igazság, megöli a saját anyját.

manoflawLKözben a római császár megtudván, mi történt Szíriában, hadsereget küldd a pogányok ellen. A Rómába visszatérő hajók keresztezik szegény Konstancia roncsát, megmentik a lányt és visszaviszik szülőföldjére anélkül, hogy tudnák, ki ő. Konstancia több évig él Rómában annak a szenátornak a házában, aki megmentette. Amikor elterjed a hír, hogy Alla király Rómába jön zarándoklatra, a szenátor felkészül a fontos vendég fogadására. A vacsoránál Alla előbb a fiát látja meg, majd a feleségét is, akinek mindent elmagyaráz, majd boldogan egymás karjaiba borulnak. Együtt elmennek a császárhoz, és így az egész család újra egyesül. Alla és Konstancia visszatérnek Angliába, de csak néhány boldog év adatik meg nekik. A mese azzal ér véget, hogy Konstancia, férje halála után, hazatér Rómába, hogy apjával legyen élete hátralevő részében.

Már a történet prológusában találunk egy olyan elemet, mellyel a szerző átlépi a határt a valóság és a fikció között: a törvénytudó, mielőtt belekezdene a mesébe panaszkodik, hogy már nem tud mit mesélni, hiszen minden valamirevaló történetet már megírt Chaucer, aki része a kis zarándok csoportnak, és felsorolja azokat a műveket, amelyeket a “valódi” Chaucer írt.  A szerzőnek ezzel az a célja, hogy valósnak tüntesse fel a meséket, mintha az, amit leírt csupán dokumentálása egy valóban megtörtént zarándokútnak, valós személyekkel, és valóban elhangzott mesékkel (amiket tehát nem ő talál ki).

Caroly Dinshaw, Chaucer egyik feminista beállítottságú kritikusa, felhívja a figyelmet arra, hogy ez a mese a társadalmi viszonyokat mutatja be egy olyan korban, melyben a nők árunak számítanak: Konstancia egyik helyről a másikra kerül, sorsáról mások döntenek, mint egy áru esetében is, melyet kézről kézre adnak – nem véletlen, hogy a mese elején kalmárok szerepelnek. Ugyanakkor abban a korban az is jellemző volt, hogy a szülők érdekházasságra kényszerítették gyerekeiket, amennyiben a házasság valamilyen hasznot hozott a családnak, és a főszereplővel is ez történik.

A történetet egyértelműen a vallásosság hatja át hiszen, mivel végig megtartotta hitét (Konstancia “konstans maradt), sőt: másokat is áttérített, mindig megmenekült a szorult helyzetekből, és végül megtalálta a földi boldogságot és nyugalmat. Továbbá, a hajó a középkor ikonográfiájában egy megszokott szimbóluma az egyháznak, a templomnak, ahol a hívő minden esetben menedéket talál.

Több kritikus is egyetért azzal, hogy talán nem véletlen, hogy egy erélyes nőről szóló történet (melyben azért megjelennek olyan női karakterek is, akik egyfelől ellentétben állnak a főszereplő tökéletességével, másfelől éppen az ellentét által jobban kihangsúlyozzák Konstancia jó tulajdonságait) az előzménye a Bathi asszonyság meséjének, mely közvetlenül ez után hangzik el.

Advertisements
 
Hozzászólás

Szerző: be január 21, 2013 hüvelyk Geoffrey Chaucer, Szépirodalom/egyéb

 

Hozzászólás

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: